Tricks til lænd og nedre ryg

I serien af tips og trick til hvordan du bruger kinesiologiske sportstape, er vi nu kommet til danskernes “folkesygdom” nummer et, smerter i ryggen. ryg-og-laendesmerter

Hvis du vil læse mere om emnet får du lige et link her: Lændesmerter-Patienthåndbogen

Emnet er stort og bredt, hvorfor vi har valgt at dele behandling af rygsmerter med kinesiotape i to, hvoraf dette en alene omhandler nedre ryg og lænd.
Kendetegnet ved alle tricks til ryggen er, at de fungere næsten kun, hvis du har en hjælper der kan sætte tapen på for dig.

Tape til lænden ryg-og-laendesmerter

Trin 1.Sæt tape vandret over fordybningen ved rygsøjlen, med et svagt stræk og i hele lændens bredde.
Trin 2.Sæt et andet stykke lige over det første, så det lige går ind over det nederste.

ryg-og-laendesmerter

En anden variant til lænde smerter  ryg-og-laendesmerter

Trin 1. Bøj dig forover med hænderne placeret på knæene
Trin 2.
Fastgør et stykke tape med let stræk tværs over lænden
Trin
3. Tag mindst to stykker tape som du placere i et X over det sted det gør mindst ondt.

ryg-og-laendesmerter

Nedre ryg og lænd

Trin 1.  Bøj forover og placér hænderne på knæene.
Trin 2. Placér starten af den første stribe tape nederst på ryggen og sæt tapen fast op langs rygsøjlen, uden stræk. Gentag det samme i modsatte side

ryg-og-laendesmerter

Nedre ryg og lænd – fortsat

Trin 1. Bøj dig forover og placer hænderne på knæene.
Trin 2. Lav to stykker Y tape, ved at klippe 20-30 cm tape næsten midt igennem. Placer enden nederst på ryggen og fordel de to tunger langs rygsøjlen.
Trin 3. Gentag det samme i modsatte side.

ryg-og-laendesmerter

Lidt flere tricks i samme region:
Tricks til nakke og hals

Tricks til skulderen